Eteläpohjalaista ilmailua Seinäjoen MotorBike Show’ssa

Sinä, taivas ja mahdollisuudet – Tutustu ultrakevyt lentämiseen

Tervetuloa kokeilemaan lentämisen vapautta! Olemme kolme intohimoista ilmailukerhoa – Air Pilot, Ähtärin Ilmailijat ja Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerho – ja olemme yhdistäneet voimamme esitelläksemme ultrakevyttä lentämistä Seinäjoen MotorBike Show’ssa 9.–10. maaliskuuta 2024. Tilaisuudessa on myös esillä Ähtärin ilmailijoiden ultrakevyt lentokone: OH-U569 Evektor-Aerotechnik EV-97

MotorBike Show’ssa on Areenan B-hallissa.
Tilaisuus on avoinna lauantaina 9.3.2024. 10-17 ja Sunnuntaina 10-18.

Messuosaston sijainti Areenan B-Hallissa ja esillä oleva ultrakevyt lentokone.

Ilmailukerhojen esittely


Air Pilot Air Pilot on yhteisö, joka elää lentämisen sykkeessä. Tarjoamme jäsenillemme monipuolisia lentokokemuksia ja koulutusta. Löydä meidät verkossa ja sosiaalisessa mediassa:

Ähtärin Ilmailijat Ähtärin Ilmailijat vievät sinut korkeuksiin. Liity seuraamme ja nauti ilmailuharrastuksesta osana aktiivista yhteisöämme.

Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerho Me Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerhossa uskomme, että taivas on rajana. Tule tutustumaan kerhoon, joka tukee unelmasi lentämistä.

Kuvagalleria mukana olevien kerhojen ulrakevyistä koneista

Tutustu kerhojen ultrakevyisiin lentokoneisiin kuvagallerian kautta.

Aloita lentämisen opiskelu

Tutustumiskurssi Aloita seikkailusi tutustumiskurssillamme, joka antaa sinulle mahdollisuuden päästä kokeilemaan lentämistä turvallisesti ja ohjatusti. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan:

Teoriaosuus Jatka matkaasi Urheiluilmailuopistossa, jossa saat kaiken tarvittavan teoriatiedon.

Lento-osuus Tämän teorian jälkeen pääset tositoimiin ja aloitat lentotunnit:

  • 25 tunnin lento-osuus Valitsemassasi kerhossa.
  • Tarkastuslento.

Tarjoamme ultrakevyen lentämisen lupakirjakurssin, joka sisältää 25 tuntia lentokoulutusta ja päättyy tarkastuslentoon. Tule mukaan ja lennä unelmiesi siiville!

Lentämisen kustannukset ja muut vaatimukset

Ilmailulääkärin tarkastus: Lähin ilmailulääkäri Seinäjoen terveystalossa.

Lupakirjan kustannus: noin 5500-6000€ kaikkine kuluineen (Ei kertamaksu: Maksut lentokoulutuksen edistymisen mukaan (Lentotunnit opettajan kanssa))

Lentämisen kustannus: 100-140€/h riippuen konetyypistä.

Lupakirjan Hankkimisen Jälkeen: Avaa Ovet Monipuoliseen Lentoharrastukseen

Lentoharrastus tarjoaa ainutlaatuisen vapauden ja jännityksen, joka avautuu taivaan valloittamisen myötä. Kun olet saavuttanut ensimmäisen merkkipaalusi hankkimalla lentolupakirjan, voit sukeltaa syvemmälle tämän kiehtovan harrastuksen maailmaan osana ilmailukerhoasi, joka tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia taitojesi kehittämiseen ja lentonautintojesi laajentamiseen.

Aloita matkasi lentämisessä kasvattamalla lentorutiiniasi nautinnollisilla lennoilla lähialueesi ylle, joissa voit ihailla tuttuja maisemia aivan uudesta perspektiivistä. Nämä lennot eivät ainoastaan vahvista lentotaitojasi, vaan myös lisäävät luottamustasi ohjaamossa.

Kun olet valmis laajentamaan horisonttiasi, suuntaa pitemmille lentomatkoille. Tutki lähialueen lentokenttiä ja -paikkoja, jotka tarjoavat uusia maisemia ja haasteita. Jokainen lento on mahdollisuus oppia jotain uutta sekä lentämisestä että itsestäsi.

Lentoharrastus on myös yhteisöllinen kokemus. Osallistu yhteisiin lentoretkiin muiden kerhon jäsenten kanssa, jotka jakavat intohimosi ilmailuun. Nämä ryhmälennot tarjoavat mahdollisuuden vaihtaa kokemuksia, oppia toisiltaan ja ennen kaikkea nauttia yhteisestä seikkailusta taivaalla.

Kuvittele vaikkapa lennät Pohjanmaalta Kittilään vain 3-3,5 tunnissa, ylittäen upeita suomalaisia maisemia ja saavuttaen kohteesi nopeasti ja vaivattomasti. Lentoharrastus ei ole vain tapa lentää; se on tapa elää, oppia ja kokea maailmaa yläilmoista käsin.

Liity meihin, kun tutkimme taivasta ja kaikkea sitä, mitä se tarjoaa. Tämä ei ole vain harrastus; se on elämäntapa.

Ultrakevyiden lentokoneitten yleisiä ominaisuuksia

Ultrakevyiden lentokoneiden tekniset ominaisuudet vaihtelevat mallista ja valmistajasta riippuen, mutta yleensä ne noudattavat tiukkoja ilmailustandardeja, jotka varmistavat lentoturvallisuuden ja operatiivisen tehokkuuden. Tässä on lyhyt yleiskatsaus ultrakevyiden lentokoneiden tyypillisistä teknisistä ominaisuuksista:

Maksimipaino: Ultrakevyiden koneiden suurin sallittu lentoonlähtöpaino on yleensä rajoitettu, esimerkiksi 450-600 kg välille riippuen siitä, sisältyykö polttoaineen paino raja-arvoon vai ei.

Moottorityyppi: Useimmiten ultrakevyissä käytetään polttomoottoreita, nelitahtisia ja joiden teho vaihtelee tyypillisesti 80-120 hevosvoiman välillä.

Nopeusalue: Ultrakevyiden lentokoneiden tyypillinen matkalentonopeus on 160-180 km/h, ja usein on asetettu myös yläraja huippunopeudelle, esimerkiksi 250 km/h. Ikaruksen matkanopeus käytännössä 160-175, Eurostarilla 170-180km/h, Siriuksella TL-3000 joka 200km/h.

Koneitten maksimipaino: polttoaineen paino sisältyy aina MTOW-painoon, vanhemmat B1-luokan ultrat (Eurostarit ja Dynamic) ovat 450kg ja uudemmat B2-luokan ultrat (Ikarus C42 CS U680 on 560kg ja Sirius on 600kg).

Nousunopeus: Nousunopeus voi vaihdella mallista riippuen, mutta yleensä ne pystyvät nousunopeuteen 3-6 m/s.

Toimintamatka: Ultrakevyiden koneiden toimintamatka on tavallisesti noin 400-800 kilometriä, riippuen moottorista, polttoainekapasiteetista ja lentotavasta.

Laskuvarjojärjestelmät: Monet ultrakevyet mallit ovat varustettu ballistisella laskuvarjojärjestelmällä, joka voidaan laukaista hätätilanteessa ja joka laskee koko koneen turvallisesti maahan.

Avionikka: Vaikka ultrakevyissä koneissa on usein yksinkertaistettu mittaristo, ne voivat sisältää modernia avionikkaa, kuten GPS-navigaattorit, transpondereita ja jopa autopilottijärjestelmiä.

Istumapaikat: Yleisimmin ultrakevyet koneet ovat yksi- tai kaksipaikkaisia, jolloin toinen paikka on tarkoitettu ohjaajalle ja toinen matkustajalle tai lentäjäopiskelijalle.

Tankkaus: Polttoainekapasiteetti vaihtelee tyypillisesti 40-100 litran välillä, mikä mahdollistaa useamman tunnin jatkuvan lentämisen ilman tankkaustarvetta.

Käyttöympäristö: Ultrakevyet koneet on suunniteltu käytettäväksi VFR (Visual Flight Rules) -olosuhteissa eli niin, että lentäjä navigoi ja ohjaa konetta visuaalisten maamerkkien ja sääolosuhteiden perusteella.

Sinä , taivas ja mahdollisuudet. Eteläpohjalaista ilmailua Seinäjoen MotorBike Show’ssa