Moottorilentäminen

Miten aloittaa lentäminen?

Lentoharrastuksen aloittaminen on jännittävä askel kohti ilmailun maailmaa. Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerho tarjoaa kaikki tarvittavat vaiheet, jotta voit saavuttaa unelmasi lentämisestä. Aloittaminen vaatii sekä teoriakoulutusta että käytännön lentokoulutusta, ja tutustumiskurssi tarjoaa helpon tavan tutustua lajiin ennen pidemmän koulutuksen aloittamista.

Ensimmäinen askel: Tutustumiskurssi

Jos lentäminen kiinnostaa, mutta et vielä tiedä, haluatko sitoutua koko lupakirjakoulutukseen, tutustumiskurssi tarjoaa oivan ensikosketuksen ilmailuun. Kurssilla saat lennonopettajan opastuksella kattavat alkutiedot lentämisestä ja pääset kokeilemaan itse ohjaamista turvallisesti ja opastetusti. Kurssin aikana opit ilmailun perusasioita ja koet lentämisen jännityksen omakohtaisesti.

Mitä tutustumiskurssi sisältää?

  • Johdatuksen lentokoneen hallintaan ja turvallisuusasioihin
  • Perustiedot lentotoiminnasta ja ilmailukerhon toiminnasta
  • Ensimmäisen lennon lennonopettajan kanssa

Tutustumiskurssin jälkeen voit päättää, haluatko jatkaa joko yksityislentäjän lupakirjan (PPL) tai kevyen ilma-aluksen lupakirjan (LAPL) koulutukseen.

Lentäjän lupakirjan vaatimukset: PPL ja LAPL

Lentoharrastuksen aloittaminen vaatii kaksivaiheisen koulutuksen: teoriakoulutuksen ja käytännön lentokoulutuksen. Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerho tarjoaa koulutusta ympäri vuoden moottori- ja ultralennolle, ja purjelentokoulutusta touko-syyskuussa.

PPL – Yksityislentäjän lupakirja (Private Pilot License)

PPL-lupakirja mahdollistaa laajan lentotoiminnan, ja sen avulla voit toimia ilma-aluksen päällikkönä omilla lennoillasi ja kuljettaa matkustajia (ilman maksua vastaan). PPL-lupakirjan myötä voit laajentaa osaamistasi myös esimerkiksi yölento- ja hinauslentokelpoisuuksilla.

PPL-lupakirjan vaatimukset:

  • Ikä: vähintään 17 vuotta
  • Teoriakoulutus: 100 tuntia teoriaopintoja, läpäisty koulun ja viranomaiskokeet
  • Lääketieteellinen kelpoisuus
  • Lentokoulutus: 45 tuntia lentoja, joista vähintään 10 tuntia yksinlentoja ja 25 tuntia opettajan kanssa
  • Perusmittarilennot: 3 tuntia
  • Valvotut yksinmatkalennot: 5 tuntia, sisältäen 270 km yksinmatkalennon kahdelle eri kentälle, joissa tehtävä laskeutuminen pysähdyksiin saakka
  • Hyväksytty lentokoe

LAPL – Kevyen ilma-aluksen lupakirja (Light Aircraft Pilot License)

LAPL-lupakirja on suunniteltu erityisesti kevyille ilma-aluksille, ja se mahdollistaa matkustajien kuljettamisen, kun olet lentänyt vähintään 10 tuntia lupakirjan myöntämisen jälkeen. Tämä lupakirja on erityisen hyvä valinta vapaa-ajan lentämiseen Suomen ja Euroopan alueella.

LAPL-lupakirjan vaatimukset:

  • Ikä: vähintään 17 vuotta
  • Teoriakoulutus: 100 tuntia teoriaopintoja, läpäisty koulun ja viranomaiskokeet
  • Lääketieteellinen kelpoisuus
  • Lentokoulutus: 30 tuntia lentoja, joista vähintään 6 tuntia yksinlentoja ja 15 tuntia opettajan kanssa
  • Valvotut yksinmatkalennot: 3 tuntia, mukaan lukien 150 km yksinmatkalento yhdelle kentälle, jossa tehtävä laskeutuminen pysähdyksiin saakka
  • Hyväksytty lentokoe

Teoriakoulutus – Ilmailun perusta

Lupakirjan saamiseksi tarvitset kattavan teoriakoulutuksen, joka koostuu eri osa-alueista ilmailun säädöksistä sääoppiin ja lentokoneen hallintaan. Lentokoulutuksen voi aloittaa ilman teoriakoulutusta, mutta ensimmäiselle yksinlennolle (joka tulee eteen melko varhain) edellytetään jo keskeisten aiheiden hallitsemista. Paras tapa sujuvoittaa oppimista on aloittaa teoriakoulutus ennen lentokoulutuksen alkua.

Teoriakoulutuksen vaihtoehdot:
Voit suorittaa teoriakoulutuksen Suomen Urheiluilmailuopiston verkkokurssilla, joka mahdollistaa opintojen tekemisen omaan tahtiin ja sisältää myös lähiopetusta. Kurssille voi ilmoittautua milloin tahansa, ja kerhomme järjestää aika ajoin myös omia teoriakursseja luokkahuoneopetuksena.

Teoria-aiheet PPL ja LAPL -lupakirjoihin:

  • Ilmailun säädökset
  • Lentokoneen yleistuntemus
  • Suoritusarvot ja lennonsuunnittelu
  • Ihmisen suorituskyky
  • Sääoppi
  • Lentosuunnistus
  • Lentotoiminta
  • Lennonteoria
  • Radiopuhelinliikenne

Teoriakokeet suoritetaan kurssin päätteeksi Liikenteen turvallisuusvirasto Traficomilla moottori- ja purjelentolupakirjoissa, ja ultralentolupakirjoissa osaaminen varmistetaan koulun järjestämillä kokeilla.

Lentokoulutus – käytännön oppiminen ilmaan

Käytännön lentokoulutuksessa edetään vaiheittain, ja koulutuksessa käytetään tarkkaan laadittua koulutusohjelmaa. Lentokoulutuksen alussa tutustutaan lentokoneeseen ja sen hallintaan maassa, jonka jälkeen edetään maakäsittelystä ilmaan. Lennonopettaja opastaa joka vaiheessa ja varmistaa, että hallitset tarvittavat taidot turvalliseen lentämiseen.

Lentokoulutuksen rakenne:

  • Ilma-aluksen tuntemus ja maakäsittely: Ennen ensimmäistä lentoa tutustutaan ilma-aluksen toimintaan maassa
  • Lentoharjoitukset: Lennot aloitetaan opettajan ohjauksessa ja siirrytään vähitellen itsenäisempään lentämiseen
  • Suoritusten arviointi: Jokaisen lennon jälkeen opettaja arvioi suoritusta ja varmistaa, että hallitset aiheet myös teoriassa

Lentokoulutusta järjestetään moottori- ja ultralentämiseen ympäri vuoden, ja purjelentokoulutusta on tarjolla touko-syyskuussa.

Kustannukset ja maksukäytännöt

Lentokoulutuksen kustannukset koostuvat teoriaopetuksesta, lentokoulutuksesta ja itse lentotunneista. Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerhossa koulutuksen kustannukset maksetaan toteutumisen mukaan – et siis maksa koko koulutusta etukäteen, vaan ainoastaan toteutuneiden lentotuntien ja teoriakurssien mukaan. Tämä antaa joustavuutta ja mahdollisuuden edetä omaan tahtiin.

Kustannukset koostuvat:

  • Teoriakoulutuksen kustannuksista: Teoriakurssin hinta määräytyy kurssin laajuuden ja opetustavan mukaan.
  • Lentokoulutuksen tuntihinnasta: Lentotuntien hinnat vaihtelevat konetyypistä ja lentotuntien määrästä riippuen.
  • Ilmailukerhon jäsenmaksusta: Jäsenyys tuo mukanaan edullisemmat tuntihinnat ja mahdollisuuden jatkaa lentämistä kerhon kalustolla myös lupakirjan suorittamisen jälkeen.

Koulutuksen kustannukset voivat vaihdella, ja lennonopettajamme käyvät tarkemmin läpi sinulle sopivan koulutuksen kustannusarvion. Voit myös olla meihin yhteydessä saadaksesi tarkempia tietoja eri vaihtoehdoista.

Ota yhteyttä ja aloita matkasi ilmailun maailmaan!

Jos haluat liittyä ilmailukerhoomme tai aloittaa lentokoulutuksen, ota rohkeasti yhteyttä lentokoulutukseemme.

lentokoulutus at epik piste fi

Koulutuksen jälkeen voit jatkaa lentämistä kerhon kalustolla

Lentokoulutuksen jälkeen – Mahdollisuudet ja kerhon kalusto

Lentokoulutuksen suorittamisen jälkeen lentämisen maailma on täynnä mahdollisuuksia. Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerho tarjoaa monipuolisen valikoiman kalustoa, jonka avulla voit jatkaa lentämistäsi itsenäisesti ja kehittää taitojasi eri lentotyypeissä. Jäsenenä pääset hyödyntämään kerhon koneita edullisesti ja osallistumaan kerhon järjestämiin aktiviteetteihin sekä yhteislentoihin.

Mitä kaikkea voit tehdä lentokoulutuksen jälkeen?

Lentokoulutuksen jälkeen voit jatkaa lentämistä kerhon kalustolla ja osallistua moniin erilaisiin aktiviteetteihin – itsenäisesti tai yhdessä muiden kerhon jäsenten kanssa. Lentäminen ei rajoitu vain kauniisiin kesäpäiviin; kerhomme tarjoaa mahdollisuudet lentää ympäri vuoden, myös talvisin.

Matkalennot

Lupakirjan hankkimisen jälkeen voit lähteä itsenäisille matkalennolle, joita voi suunnitella joko yksin tai yhdessä muiden jäsenten kanssa. Suosittuja kohteita ovat muun muassa Uumaja, Jämijärvi ja Tallinna, joihin voit lentää lyhyillä ja keskikestoisilla lennoilla. Matkalennot antavat mahdollisuuden kokea lentämisen tuoma vapaus ja vierailla paikoissa, joihin on hankalampi päästä maitse.

Lennot ryhmissä

Ryhmälennot ovat hauska tapa jakaa lentämisen iloa ja tavata muita ilmailusta innostuneita. Kerho järjestää yhteislentoja ja matkalentoja kohteisiin, joissa pääset lentämään yhdessä muiden koneiden kanssa. Ryhmälennoilla pääset harjoittelemaan lentosuunnistusta ja nauttimaan lentämisestä yhdessä muiden kanssa.

Talvilentäminen

Talvella lentäminen on mahdollista, ja se tarjoaa täysin uudenlaisen näkökulman maisemiin. Talvilennot tuovat uusia haasteita muun muassa kentän olosuhteiden, näkyvyyden ja lentokoneen lämpötilojen suhteen, mutta samalla ne ovat upea mahdollisuus kokea Suomen maisemat talvisessa valossa. Talvilentäminen onnistuu kerhon kalustolla ja tarjoaa erilaista oppimista lentotaidoissa.

Koneiden huoltotoiminta

Ilmailuharrastus sisältää myös mahdollisuuden tutustua lentokoneiden huoltoon ja ylläpitoon. Kerhossa huolehditaan kaluston säännöllisestä tarkastuksesta ja huollosta, ja jäsenet voivat osallistua tähän toimintaan, jos he haluavat perehtyä tarkemmin lentokoneiden teknisiin yksityiskohtiin. Huoltotoiminta antaa arvokasta oppia koneiden toiminnasta ja turvallisuuskäytännöistä, mikä on hyvä lisä lentotaitojen ohella.